Top Menu

Zomerkamp Explorers 2017

Donderdag 20 juli en vrijdag 21 juli
Eindelijk mogen we dan vertrekken. We hadden eigenlijk al een dag eerder willen gaan, maar de busmaatschappij heeft hun rijschema aangepast, daarom duurt ons kamp nu een dag korter. Alles in de aanhanger geladen, rijdt Mark met Josien naar Kolding (Denemarken). Ruud, Guido en Tjerk gaan met de auto naar Aken, om vanuit daar met Flixbus te reizen. We maken op vliegveld Keulen / Bonn een overstap, maar mogen daarna 13 uur doorbrengen in de bus. Gelukkig reizen we ‘s nachts en we hopen nog wat slaap mee te kunnen pakken. Dat blijkt ijdele hoop! De bus stopt in de eerste 4 uur maar liefst 6 keer om andere passagiers op te halen. Daarna steeds stukken van een uurtje / anderhalf uur. Ruud komt te zitten achter een bijzonder vervelende vrouw, die telkens haar haren in zijn gezicht gooit.

Uiteindelijk komen we aan het eind van de ochtend na totaal 15 uur reizen aan op het terrein. Wat een geweldig mooi terrein! We zitten direct aan het water en toch heerlijk in het bos. Snel bouwen we ons kampement op om daarna nog even Kolding te bekijken. Het centrum is slechts een paar straten groot en het is een zoektocht naar een leuk terrasje. Na de traditionele broodjes hopman en een kort kampvuur, besluiten we intens gelukkig al vroeg naar bed te gaan.
Zaterdag 22 juli
Vandaag stond er sport en spel op het programma en zouden we er een primitieve dag van maken. Na het uitslapen (tot 10:00 uur) kropen we onze tent uit, waarna we een heel lekker eitje (uit onze nieuwe dutch oven) als ontbijt hebben gegeten. Toen alle buikjes vol waren, was het tijd voor sport en spel. Er waren verschillende onderdelen, waarbij punten te verdienen waren. We hebben rugby gespeeld, gevoetbald, touwtje gesprongen en nog veel meer.
Na sport en spel hebben we even gerust en hebben vervolgens de waterschoenen aangetrokken om ons eigen avondeten te vangen. Gewapend met een vleestang en een schuimspaan zijn we de fjord ingegaan om krabben te vangen. Helaas ging het na enige regenen en moesten we onze krabbenjacht pauzeren. Toen de regen minder werd, gingen we de eerder gevonden rozenbottels plukken om hier uiteindelijk soep van te maken. Toen de regen eenmaal gestopt was, konden we verder gaan met het vangen van krabben. Eenmaal klaar met vangen, hebben we de krabben boven ons eigen vuur gekookt. De krabben waren lekker, achter niet heel praktisch. Er kwam namelijk weinig vlees vanaf. Uiteindelijk hebben we toch een maar worstjes en hamburgers boven het vuur gebakken. Na het eten hebben we onze rozenbottelsoep afgemaakt als dessert (en hij was erg lekker). De rest van de avond hebben we bij het vuur onder de sterrenloze hemel gezeten. We waren intens gelukkig.

Zondag 23 juli
We waren vandaag van plan om te kajakken, maar het weer hielp niet echt mee. Aangezien het nogal veel regende, hadden we het kajakken omgezet naar vrijdag en zijn we gaan zwemmen in het zwembad in Kolding. Wat we daar zagen overrompelde ons wel. Blijkbaar is het normaal in Denemarken om je gezamenlijk (per sexe) om te kleden en te douchen (verplicht naakt). Het was niet het fijnst om iedereen naakt te zien als je dat niet gewend bent. Eenmaal uit de kleedkamers was het zwembad erg leuk. We hebben een aardige tijd gezwommen en gezorgd dat iedereen goed schoon was door een goede douche, stiekem met een zwembroek aan. ‘s Avonds hebben we gebakken aardappels gegeten met bloemkool en kotelet. Als toetje hadden we nog heerlijke smaak naar meertjes bij het kampvuur en was de dag alweer om. We waren intens gelukkig!

Maandag 24 juli
De wekker gaat om 6:45… Opstaan… Om 7 uur zijn we allemaal de tent uitgerold en beginnen we met de voorbereidingen voor de dag. Geen ontbijt vandaag, dat gaat mee in de auto. Vandaag wordt ons Deens cultureel hoogtepuntje. Nadat we nog even bij de supermarkt stoppen om voedsel (nom nom nom nom nom….) in te slaan, vervolgen we onze weg naar Kobenhavn (Kopenhagen). 2,5 uur in de auto, waarin we het deense landschap, spectaculaire bruggen en het zieligste eiland van Denemarken aan ons voorbij zagen zoeven. Vervolgens kwamen we ondanks Mark’s navigeerkunsten aan in de hoofdstad. Als eerste zouden we met z’n vijven de zeemeermin bezoeken. Het symbool van Kobenhavn of zo…? Deze was helaas wel een (behoorlijk) end lopen. Na de zeemeermin was Mark alvast intens gelukkig en splitsten de explo’s zich af van de leiding. We moesten even uitzoeken wat we wilden doen, maar besloten al snel dat we de karakteristieke huisjes van van de Kopenhaagse Nyhavn wilden zien. Die hadden we vrij snel gevonden. We legden onze voeten over de rand van de gracht en besloten van het uitzicht te genieten. Vervolgens waren de vele winkelstraten aan de beurt. De Disney winkel en de LEGO shop werden bezocht en Ruud liep binnen bij een super enge poppenwinkel en is voor eeuwig vervloekt (Balen voor je). Er werd ergens lunch gehaald en gegeten voor een gigantisch gebouw. Na de lunch wilden we nog naar slot Rosenborg. Onderweg ernaartoe kwamen we eerst nog een prinsessengevangenis (gigantische toren) en een deense super (hmmm….) skateboarder tegen. Het slot was, met veel tuin er omheen, een ideale plek om te chillen. Na genoten te hebben van zon / schaduw en een zigzag wandeling door de rozentuin was het tijd om de leiding te zoeken. Sociaal als we zijn, hebben we ook nog 2 Zweden (die uiteindelijk dachten dat we zakkenrollers waren en ‘m keihard peerden) de weg gewezen. Bij de leiding aangekomen, was het alweer tijd om Kobenhavn achter ons te laten. Onderweg nog een tussenstop om pizza’s naar binnen te schuiven (again nom nom nom nom…). Vrolijk en voldaan reden we terug naar het kampterrein. Hier werd nog kampvuur gemaakt, dat uitgroeide tot een bonfire (HUGE). Uiteindelijk werden de bedden opgezocht en vielen we, uiteraard intens gelukkig, in slaap.

Dinsdag 25 juli
Dinsdag was dit keer hikedag, dus nadat iedereen uit de veren was, werden er nog even boodschappen gedaan en daarna de hikerugzakken ingepakt. Uiteraard hadden de explorers hun tassen zo ingepakt, dat er geen ruimte meer was voor de gezamenlijke spullen. Na een grondige herinrichting konden we met z’n allen vertrekken. De leiding ging namelijk voor het eerst ook mee. Na 12 kilometer lopen, met een paar pauzes, bereikten we het bos waar we zouden gaan slapen. Hier maakten we ons eten en een klein bescheiden kampvuurtje. Moe en voldaan ging iedereen een voor een in ons handgemaakte tentje slapen.

Woensdag 26 juli
Na een goede nachtrust werd het tijd om te vluchten voor de muggen in het bos. Nadat alle tassen weer ingepakt waren (en de tent weer opgeruimd was), zijn we zo snel mogelijk het bos uitgelopen om vervolgens in het gras ons ontbijt te eten. Na het ontbijt was het tijd voor de echte tocht. Toen we na enige pauzes weer aankwamen bij Houens Odde, reed er een aardige man langs die ons een lift aanbood. Helaas sloeg een bepaalde explorer dit aanbod af zonder dit eerst met de rest te bespreken. Eenmaal terug op het terrein hebben we gerust en boodschappen gedaan. Na een frisse avondwandeling en een avond bij het vuur, zijn we vervolgens gaan slapen. We waren intens gelukkig.

Donderdag 27 juli
We moesten vandaag vroeg uit de veren, want het was de dag dat we naar Legoland gingen. Toen iedereen zijn boterhammetjes gesmeerd had, vertrokken we naar Legoland. Onderweg zijn we nog bij de winkel gestopt en hebben we in de auto ons ontbijt gegeten. We kwamen ruim op tijd bij het park aan, het park was nog niet open dus we konden nog even schuilen voor de regen. Toen het park open ging, konden we direct naar binnen en begonnen we maar bij de indoor attracties, want het regende tot ongeveer 12 uur. Toen de regen eindelijk stopte, konden we ook in de openlucht attracties en de achtbanen. Ook konden we toen in alle rust, zonder nat te worden alle prachtige lego bouwwerken bewonderen. Tegen het eind van de dag heeft basketbalkoning Mark ook nog met een prachtig schot een grote husky knuffel gewonnen, die we nog het park hebben laten zien. Uiteindelijk was de tijd gekomen om het park te verlaten en reden we terug naar ons kampterrein. We zijn nog in Kolding gestopt voor ons avondeten. Josien heeft genoten van de lekkerste burger die ze ooit heeft gehad en de rest heeft een heerlijk broodje döner gegeten. Toen we terugkwamen op het kampterrein, hebben we nog om het kampvuur gezeten en konden we toch zeggen dat Legoland een echt familiepark is. We gingen slapen en we waren intens gelukkig.
Vrijdag 28 juli
Eindelijk was het dan zover. Na de ruil van zondag naar vrijdag, zouden we vandaag gaan kajakken. Nadat we onze ochtendroutine hadden volbracht, konden we de sleutel voor de kajaks ophalen en deze te water laten. Vrolijk peddelend gingen we over de fjord. Het duurde niet al te lang voor de eerste kajak omging en Guido te water kwam. Kort daarna besloot ook Mark een stukje te gaan zwemmen. Een stukje verderop meerden we even aan bij een strandje, waarna we terug kajakten om ook de andere kant van de fjord te bekijken. Na nog een paar omslagen (eentje veroorzaakt door een golf, die wel heel erg op Mark leek), een kano-reddingsactie (dank u, Tjerk) en gechilled te hebben op het dak van een waterhuisje, besloten we terug te keren naar de pier. Opeens dreef er een erg donkere wolk over de fjord. De wind stak op en het begon te regenen. Over golven van wel bijna 1 meter hoog (overdrijven is ook een kunst, hè Josien) moesten we terug kajakken, terwijl de wind ons terug wilde duwen. Na even te schuilen, besloten we de uitdaging aan te gaan. Uiteindelijk waren we allemaal van de zee, maar waren we wel volledig doorweekt. Terug op ons kampterrein hebben we allemaal onze spullen gepakt en even heerlijk gedoucht. Na nog een paar potjes kaarten was het tijd om de bbq voor te bereiden en lekker te eten. ‘s Avonds werd er nog gepokerd, waarbij all-in wel een beetje de trend was. Nog meer ‘s avonds werd een een mooi vuur gemaakt. Al het hout moest op, wat resulteerde in flink doorstoken en heeeeeel veel warmte. We waren relaxed, ruig, koud, warm en boven alles intens gelukkig.

Zaterdag 29 juli
Zachtjes tikt de regen op de tent als we wakker worden. Nou ja zachtjes… maak daar maar met een behoorlijk tempo van. De hele week hebben we prima weer gehad en juist op deze laatste dag, waarbij we moeten afbreken regent het. Het ziet er niet naar uit dat het snel gaat stoppen. We hoeven gelukkig niet heel vroeg van het kampterrein af en kunnen dus in alle rust de tenten afbreken. Maar we moeten wel alles nat inpakken en dat maakt de aanhanger een stuk zwaarder voor de terugrit. Gelukkig was die op de heenreis niet enorm zwaar beladen. Na een warme middagmaaltijd en de laatste loodjes, zijn we rond 3 uur klaar met opruimen. Mooi op tijd om nog even ergens in Kolding te gaan zitten en op te laden voor de terugreis van vannacht. Mark gaat weer met Josien in de auto terug. Die hebben een relatief snelle reis voor de boeg, Tjerk gaat met Ruud en Guido weer met de bus en die reis gaat 14 uur duren. We hebben de moeder van Ruud bereid gevonden om ons al op het vliegveld van Keulen op te halen, in plaats van in Aken, waardoor we bijna 4 uur eerder terug zijn. Moe maar voldaan komen we weer in Heerlen een en kunnen terugkijken naar een zeer geslaagd kamp!